Ooit ging ik in relatietherapie. De relatie bleek niet meer te redden. Maar één moment uit die therapie ben ik nooit vergeten. Het ging ongeveer zo:
Therapeute: 'Maar waarom doe je dat dan?'
Ik: 'Nou, als ik dat niet doe dan denkt hij... '
Therapeute: 'Hoho. Jij weet helemaal niet wat hij denkt.'
De therapeute legde me uit dat er bijna niets zo verwoestend is voor relaties als gaan handelen naar wat je denkt dat iemand anders denkt. 

Advies van de therapeute: als je wilt weten wat een ander denkt, vraag het dan! Maar ga nooit lopen invullen.

In het communicatievak is de neiging om voor anderen te denken een van de belangrijkste redenen waarom er maar zo weinig gemaakt wordt dat scoort.
95% namelijk van alles wat zou kunnen scoren omdat het in positieve zin opvalt, anders is, of een knipoog bevat wordt afgekeurd met argumenten als: 

'Dit vinden onze medewerkers vast niet leuk.'
'Ons Management Team zal dit niet waarderen.'
'Dit snappen onze klanten niet.'

Denken voor een ander dus. 

Op YouTube is een oud reclamespotje te vinden van het Amerikaanse fastfood pizzarestaurant Little Caesar's. De vraag die mij vooral bezighoudt is: hoe heeft het reclamebureau dit erdoor gekregen bij Little Caesar's? Het is niet moeilijk te bedenken wat het commentaar zou kunnen zijn:

'Onze medewerkers vinden het vast niet leuk dat ze zo worden neergezet.' 
'De leden van ons Management Team zullen dit heel kinderachtig vinden.'
'Straks denken onze klanten nog dat het er bij ons écht zo aan toegaat.'

Daar heeft Little Caesar's zich gelukkig niet door laten leiden.